Řada 12 belgických lokomotiv SNCB je kompletně v ČR

21.11.2016

Projekt Class 12 úspěšně pokračuje. Vše se započalo 10. 4. 2013 kdy byla do České republiky přepravena první lokomotiva s označením 1203.

Jednalo se o jednu z dvanácti lokomotiv řady 12 SNCB, jejichž provoz byl v Belgii ukončen před čtyřmi lety. Lokomotivy jsou konstruovány k provozu na napěťových soustavách 3 a 25 kV, což představuje ideální kombinaci pro dopravce v České republice a na Slovensku. Během uplynulých tří let prošla lokomotiva 1203 přípravnými úkony, jejichž součástí byla měření na ŽZO a zároveň došlo i k určení rozsahu úprav potřebných pro chystanou rekonstrukci. Ta byla zahájena v roce 2014 a výsledkem byla komplexní modernizace trakční výzbroje. Zároveň došlo i k úpravě rámu rozmístění samotné výzbroje v lokomotivě. Původní trvalý výkon cca 3 MW by měl být zachován, zatímco nejvyšší provozní rychlost je snížena na 120 km/h. Samotná rekonstrukce je značně nákladná, avšak výsledná cena lokomotivy bude cca o 30 % nižší v porovnání s novou lokomotivou se stejnými parametry. Lokomotivy této řady by měly být určeny k provozu v okolních zemích, od Polska po Maďarsko a Slovinsko, rovněž budou použitelné k dálkové přeshraniční vozbě. Na přelomu března a dubna 2016 byly zahájeny první statické zkoušky. Finální dokončení je plánováno na podzim tohoto roku. Tím se celý záměr dostal do realizovatelné podoby. CZ LOKO mezitím získalo první zájemce z řad dopravců, což bylo impulsem vedoucím k rekonstrukci dalších těchto lokomotiv. Z Belgie bylo tedy odkoupeno jedenáct lokomotiv s označením 1201, 1202 a 1204 – 1212 a naráz byly všechny dopraveny do České republiky. Dne 4. 3. 2016 opustily belgický Stockem a již za tři dny dorazily do České Třebové, následně pak byly převezeny do Brodku u Přerova. Přepravu zajišťovala společnost RailAdventure, v ČR pak CZ Logistics. Lokomotivy této řady bude CZ LOKO nabízet nejen k prodeji, ale stanou se i součástí poolu určeného k pronájmům.

Zpět